جامعترین راهنمای خرید فرش




۱۴۰۲/۲/۹ - ۱۴:۱۵:۴۲

 راهنمای خرید فرش به شما کمک می‌کند تا محصولی تهیه کنید که علاوه‌بر هماهنگی با دکوراسیون خانه، از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشد. فرش محصولی است که در مدل‌های مختلف برای مکان‌های متفاوت تولید می‌شود و شما باید برای محل مورد نظر خود، بهترین گزینه را از نظر طراحی و جنس انتخاب کنید.

راهنمای خرید فرش 

نکات زیادی است که برای خرید فرش باید به آنها توجه کرد. از جمله آنها می‌توان به الیاف مورد استفاده، تعداد شانه و تراکم فرش، مکان قابل استفاده، رنگ و طرح آن اشاره کرد. فرش در مدل‌های مختلف ماشینی و دستبافت تولید شده که هرکدام از آنها ویژگی‌های خاصی دارند. با توجه به اینکه این مدل‌ها برای مکا‌ن های خاصی مناسب هستند، باید قبل از خرید نسبت­ به ویژگی آنها اطلاعات کاملی داشته باشیم. ما در ادامه راهنمای خرید فرش را به ‌صورت جامع و کامل برای شما شرح می‌دهیم. اگر به‌ دنبال نوع خاصی از فرش هستنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای فرش ماشینی

راهنمای خرید فرش ماشینی که یکی از پرفروش‌ترین فرش‌های موجود در بازار است، به شما کمک می‌کند تا انتخاب درست و دقیقی در این مسیر داشته باشید. مهم‌ترین ویژگی فرش‌های ماشینی به تعداد شانه آنها برمی‌گردد. این اصطلاح در واقع‌ نشان‌دهنده تعداد  گره‌های زده­ شده در یک ‌متر مربع از عرض فرش است. گره‌های طولی فرش را نیز تراکم آن می‌گویند. هر چه شانه فرش بیشتر باشد باعث ظرافت و زیبایی بیشتر فرش شده و تراکم بالا نیز جذابیت و استحکام این محصول را به‌دنبال دارد. فرش‌های ماشینی را معمولا با اصطلاح شانه از یکدیگر متمایز می‌کنند. اما ویژگی‌های دیگری مانند طرح، رنگ و نخ مورد استفاده در آنها نیز وجود دارد که باعث ایجاد تغییر در کیفیت و قیمت نهایی این کالا می‌شوند. در این بخش می‌خواهیم فرش‌ها را بر اساس جنس آنها بررسی کنیم.

فرش ماشینی اکریلیک

از فرش‌های پرطرفدار و بسیار پرفروش در بازار می‌توان به فرش‌های تولیدشده از الیاف اکریلیک اشاره کرد. دلیل این محبوبیت نیز به لطافت و نرمی این الیاف برمی‌گردد. استحکام و مقاومت بالای فرش‌های اکریلیک از دیگر دلایلی است که فروش این نوع فرش را نسبت ­به دیگر الیاف افزایش داده و البته این موضوع در افزایش قیمت کالا نیز تاثیر زیادی دارد.

فرش ماشینی پلی‌استر

فرش‌هایی با رنگ ‌پذیری بالا که از درخشش بسیار زیادی نیز برخوردارند و می‌توان از آنها در سالن‌های اصلی خانه استفاده کرد. از معایب فرش پلی‌استر می‌توان به مقاومت پایین و در نتیجه طول عمر کوتاه آن اشاره کرد. لازم به‌ ذکر است این فرش نسبت­ به مدل‌های اکریلیک قیمت کمتری دارد. اگر فرشی برای محیط‌ های کم رفت ‌و آمد می‌خواهید، قطعا انتخاب این الیاف مناسب است؛ زیرا نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین و بالا نخواهید داشت.

فرش ماشینی پلی ‌پرولین

الیاف مصنوعی پلی‌ پرولین قیمت نسبتا بالایی دارند و از مهم ‌ترین ویژگی آنها می‌ توان به جذب کم رطوبت اشاره کرد. عمر طولانی این نوع فرش باعث شده استفاده از آنها در بخش‌های مختلف خانه امکان‌پذیر باشد. فقط باید دقت کنید که فرش‌های پلی‌پرولین ممکن است در مدت‌زمان کوتاه‌تری نسبت­به مدل‌های دیگر، لطافت خود را از دست بدهند.

فرش وینتیج یا کهنه‌ نما

فرش‌های وینتیج در حال حاضر از محبوبیت بسیار زیادی در ایران و جهان برخودار هستند و شما نیز اگر به این سبک فرش ماشینی علاقه‌ داشته باشید، می‌توانید یکی از طرح‌های منحصر به‌فرد آن را خریداری کنید. فرش وینتیج به‌گونه‌ای تولید می‌شود که شباهت زیادی به فرش‌های دست‌ بافت قدیمی داشته باشد. از این رو قیمت نهایی آنها نیز معمولا بالا است.

راهنمای خرید فرش کلاسیک

فرش کلاسیک به فرشی گفته می‌شود که با استفاده از دستگاه‌های جدید و به ‌روز تولید شده، اما طرحی قدیمی و بسیار زیبا دارد. اگر طرح داخلی خانه شما و لوازم موجود در آن سنتی هستند، بهترین انتخاب می‌تواند فرش کلاسیک باشد. با این کار روح و جلوه‌ای زیبا به خانه خود می‌بخشید. فرش کلاسیک مانند فرش‌های قدیمی دارای نقش‌ ونگارهای شلوغ و زیبا است. با در نظرگرفتن این موضوع باید سعی کنید سایر لوازم خانه را در سبک‌های ساده ‌تر انتخاب کنید. از آنجایی که فرش‌های کلاسیک نیز جزئی از فرش‌های ماشینی محسوب می‌شوند، برای خرید آنها باید به نخ مورد استفاده، رنگ و تعداد شانه آنها توجه کنید. با توجه به راهنمای خرید فرش  باید به طرح‌های فرش کلاسیک دقت کرده و طبق سلیقه شخصی و هم‌خوانی آنها با سایر لوازم خانه، مناسب‌ترین نوع آن را خریداری کنید. انواع فرش‌ کلاسیک چیست؟

طرح‌های شاه‌عباسی

یکی از محبوب‌ترین طرح‌هایی که از گذشته به یادگار مانده و هنوز هم محبوبیت زیادی در بین ایرانیان دارد،  طرح شاه‌عباسی است که علاوه ‌بر فرش بر روی بسیاری از اشیاء دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرح‌های افشان

با توجه به اینکه فرش‌های افشان از تقارن پیروی نمی‌کنند و جزء طرح‌های کلاسیک محسوب می‌شوند، می‌توان گفت هم ‌خوانی بیشتری با سبک‌های مدرن و نیمه ‌مدرن خانه‌های امروزی خواهند داشت. به‌همین دلیل نیز نسبت ­به سایرین فروش بیشتری دارند.

طرح‌های اسلیمی

استفاده از عناصر طبیعت همیشه زیبایی خاصی به اشیاء مختلف می‌بخشد. این موضوع در طرح‌های اسیلمی فرش‌های کلاسیک به‌خوبی دیده می‌شود. از دیگر فرش‌های کلاسیک می‌توان به طرح بناهای قدیمی، طرح‌های بته‌جقه، طرح خشتی و طرح‌های ماهی درهم اشاره کرد. در صورتی که خانه شما کاملا سنتی است می‌توانید از طرح‌های شاه‌عباسی، بته‌جقه و اسلیمی به‌عنوان کف‌پوشی مناسب استفاده کنید. اگر به‌دنبال طرح‌های نیمه‌مدرن و هم‌خوان با خانه‌ مدرن خود هستید طرح‌های خشتی، افشان و برخی فرش‌های اسلیمی می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

راهنمای فرش دستبافت (دستباف)

 درباره ی فرش دستبافت می‌توان  گفت که یکی از مهم‌ترین آثار هنری ایرانی است که خلاف فرش‌های ماشینی هرچه بیشتر عمر کند و پا بخورد، ارزش مالی و هنری آن افزایش می‌یابد. الیاف مورد استفاده در این فرش طبیعی است و به‌همین دلیل نیز در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم می‌ماند. این ویژگی را می‌توان از مهم‌ترین خصوصیات فرش دست‌بافت دانست. استفاده از الیاف طبیعی باعث شده فرش‌های دست‌بافت برای افراد مبتلا به آسم و کودکان بسیار مناسب باشند. رنگ‌های طبیعی مورد استفاده در آنها نیز سبب می‌شود که آرامش و زیبایی باهم به خانه شما بیاید. طرح‌های فرش دست‌بافت شامل شکارگاه یا لچک ‌ترنج، گل و مرغ، درخت ‌و انسان، پای شتر، راه‌راه، محرمات، قابی، خشتی، میناخانی و قاب قرآنی است. با توجه به راهنمای خرید فرش، در اولین اقدام باید طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید که این موضوع نیز به سلیقه و نوع دکوراسیون منزل برمی‌گردد. وقتی طرح خود را انتخاب کردید، مهم‌ترین نکته‌ای که اهمیت پیدا می‌کند یافتن فرشی است که از کیفیت و مقاومت بالایی برخودار باشد. برای این منظور باید فرش را از نظر طرح و اندازه کاملا بررسی کنید. در صورتی که تقارن در طرح آن وجود نداشته باشد یا اندازه آن متناسب نباشد، باید گفت کیفیت مطلوب را ندارد. نکته دیگر بررسی رنگ فرش در نور طبیعی است. از آنجایی که این رنگ باعث درخشش فرش در گذر زمان می‌شود، در صورت بی‌کیفیتی و طبیعی­نبودن، ارزش آن را کاهش می‌دهد. رنگ یکنواخت در تمام بخش‌های فرش و همچنین تیره‌تر بودن رنگ در جهت خواب فرش، از جمله مواردی هستند که نشان ‌می‌دهند محصول از ثبات رنگی خوبی برخوردار است.

راهنمای خرید فرش کودک

راهنمای خرید فرش کودک بسیار حائز اهمیت است؛ اتاق خواب کودک را می‌توان یکی از حساس‌ترین بخش‌های خانه دانست و شما باید برای خرید فرش کودک کاملا وسواس داشته باشید. از آنجایی که فرش اتاق کودک باید مرتبا شسته شود، جنس آن باید کاملا در برابر آب مقاوم باشد. همچنین لطافت و نرمی این فرش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای اتاق کودک نباید از فرش‌های ظریف استفاده کنید. زیرا در عملکرد او اختلال ایجاد می‌شود. سبک ‌بودن فرش باعث جابه‌جایی راحت آن شده و در نتیجه دوییدن یا بازی برای فرزندتان سخت خواهد شد. پس از در نظرگرفتن تمام این نکات باید به‌ دنبال فرشی باشید که علاوه ‌بر کیفیت بالا از ظاهر جذاب و زیبایی نیز برخوردار باشد.

راهنمای خرید فرش مدرن

فرش مدرن نوع دیگری از فرش ماشینی است که به‌گونه‌ای طراحی شده تا با لوازم لوکس خانه‌های مدرن امروزی به‌خوبی هم‌خوانی داشته باشد. در این نوع فرش، طراح کاملا آزاد است تا از طرح‌های هندسی و خطوط انتزاعی استفاده کند. مهم‌ترین تفاوت فرش‌های کلاسیک با نوع مدرن نیز در ظاهر آنها است. در راهنمای خرید فرش مدرن باید علاوه‌ بر طرح به نوع بافت آن که می‌تواند 500، 700، 1000، 1200 و 1500 شانه باشد توجه کرد. هر چه فرش از تعداد شانه بالاتری برخوردار باشد ظرافت آن بیشتر شده و در نتیجه بهتر است از آن در محیط‌هایی از خانه که تردد کمتری وجود دارد استفاده کرد.

راهنمای خرید فرش فانتزی

فرش فانتزی نمونه ‌ای از فرش مدرن است که تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ آن، باعث شده بتوان این فرش را با انواع دکوراسیون مختلف ست کرد. از آنجایی که فرش‌های فانتزی نوعی فرش ماشینی محسوب می‌شوند، قبل از هر اقدامی باید به تعداد شانه و الیاف مورد استفاده در آنها توجه کنید. نکته بعدی تناسب طرح و رنگ با سایر لوازم و دکوراسیون موجود در خانه است. با توجه به اینکه فرش‌های فانتزی دارای تنوع بسیار زیادی هستند دست شما در انتخاب باز است و با توجه به راهنمای خرید فرش فانتزی میتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

راهنمای خرید تابلو فرش

راهنمای خرید تابلو فرش به شما کمک می کند ابتدا تصمیم بگیرید بین مدل‌های دست‌بافت، ماشینی و کلاریس کدام نوع مناسب ‌تر است. معمولا بیشترین چیزی که می‌تواند در این انتخاب دخیل باشد قیمت تابلو فرش است. از آنجایی که با فرش‌های ماشینی و دست‌بافت آشنایی کاملی پیدا کردیم، بهتر است تابلوفرش کلاریس را بررسی کنیم. باید گفت که این مدل قیمت ارزانی دارد و در واقع با استفاده از چاپ دیجیتال طرح مورد نظر را روی تابلو چاپ می‌کنند. برای خرید تابلوفرش باید به نکاتی مانند رنگ، طرح، اندازه و بافت فرش توجه کنید تا علاوه‌بر هم‌خوانی با سایر لوازم خانه از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشد.

نکات مهم در خصوص خرید فرش

به‌طور کلی راهنمای خرید فرش به ما می‌گوید که اگر فرش را برای بخش‌هایی از خانه که رفت ‌و آمد در آنها زیاد است بخواهیم، باید حتما از مقاومت بالایی در برابر عوامل خارجی و گردو‌غبار برخوردار باشد. همچنین استفاده از فرش‌های ظریفی مانند 700شانه، 1200شانه و 1500شانه در محیط‌های شلوغ اصلا کاربردی نیست. این فرش‌های زیبا را بهتر است در مکان‌هایی که باید جلوه خاص و لوکسی داشته باشند قرار دهید.

به پشت فرش نگاه کنید تا متوجه شوید که تافت ها چقدر به هم چسبیده اند. فرش‌های با رشته‌های بلند و شل نسبت به فرش‌های کوتاه و متراکم سبک‌تر و دوام کمتری دارند.

منبع: which.co.uk

جمع‌بندی

با توجه به اینکه وجود فرش در هر خانه‌ای ضروری است، قبل از تهیه این کالای مهم باید آشنایی کاملی با راهنمای خرید فرش داشته باشید. فرش‌ها به‌طور کلی در 2 دسته ماشینی و دست‌بافت تولید می‌شوند که نوع دست‌بافت دارای کیفیت و قیمت بسیار بالاتری نسبت­به نوع ماشینی است. فرش‌های ماشینی نیز در شانه‌های مختلف با الیاف متفاوت تولید می‌شوند که این موضوع باعث تغییر در کیفیت و قیمت نهایی این محصولات می‌شود. برای خرید فرش باید به الیاف، تعداد شانه و تراکم فرش توجه شود. در آخر نیز هم‌خوانی این محصول با سایر لوازم خانه اهمیت پیدا می‌کند. 

Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره
Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره