فرش کلاسیک چیست؟ + راهنمای خرید




۱۴۰۲/۲/۱۱ - ۱۱:۴۱:۵۹

آشنایی با انواع و ویژگی‌های فرش کلاسیک

افرادی که به اجناس کلاسیک علاقه داشته باشند، فرش کلاسیک برای آن‌ها می‌تواند گزینه خوبی برای خرید و استفاده باشد. برای این که به پرسش فرش کلاسیک چیست؟ پاسخ داده شود باید که در ابتدا با انواع این فرش آشنا شوید. فرش کلاسیک به‌خاطر این که بسیار متنوع است و طرح و رنگ‌بندی خوبی دارد، می‌تواند که یک نمای بسیار زیبایی را به خانه بدهد. برای خرید بهترین نوع فرش کلاسیک افراد باید از جاهایی اقدام کنند که در آن‌ها بهترین نوع این فرش‌ها با قیمت‌های خوب و مناسبی وجود داشته باشند.

فرش کلاسیک به چه فرشی گفته می‌شود؟

افراد زیادی در ذهنشان این سؤال وجود دارد که فرش کلاسیک چیست؟ معمولاً به چه نوع فرش‌هایی فرش کلاسیک گفته می‌شود؟ فرش‌های کلاسیک فرش‌هایی هستند که طرحی که روی آنها پیاده‌سازی شده است، بر پایه یک سری طرح‌های قدیمی استوار است. این طرح‌ها می‌توانند که طرح‌های قدیمی کشورهای اروپایی و ایرانی و کشورهای دیگر باشند. معمولاً الگوهایی که روی این فرش‌ها گذاشته می‌شوند، الگوهای هندسی، نقشه‌های گل و حیوانات و بناهای تاریخی و مذهبی و پرندگان و طبیعت و موضوعات دیگر هستند. رنگ‌هایی که برای این فرش کلاسیک در نظر می‌گیرند، رنگ‌هایی است که باعث می‌شوند که این فرش جلوه ویژه‌ای را داشته باشد. باتوجه‌به اینکه روی این فرش‌ها طرح‌های بسیار پیچیده و دقیقی وجود دارد، رنگ ‌بندی آن‌ها نیز باید متناسب با طرح‌هایی باشد که روی این فرش‌ها وجود دارد. انواع فرش کلاسیک وجود دارد و هر کدام از آنها برای خودشان دارای رنگ‌بندی خاصی هستند. برای دکوراسیون خانه‌هایی که در آنها سبک سنتی و کلاسیک بیشتر به چشم می‌خورد، این فرش‌ها بسیار مناسب هستند و در زندگی مدرن امروزی نیز این فرش‌ها توانسته‌اند که جایگاه مخصوصی برای خودشان داشته باشند. برای دکوراسیون‌هایی که طرحشان به حالت سنتی و رسمی است، این فرش گزینه خوبی برای استفاده است. برخی از طرح‌هایی که روی این فرش‌ها وجود دارند، ظریف هستند و هارمونی بسیار زیبایی را در محیط ایجاد می‌کنند.

شناخت انواع فرش کلاسیک

بسیاری از افراد در جواب سؤال اینکه فرش کلاسیک چیست؟ فرش‌هایی را به یادشان می‌آورند که نقش روی آنها یک دایره مرکزی است و چهار شکل مثلث‌ مانند در اطراف و گوشه‌های این فرش قرار گرفته است که به آن لچک ترنج می‌گویند. در واقع ترنج همان نام نقش بزرگی است که در مرکز فرش است و مثلث‌هایی که در گوشه‌های این فرش قرار گرفتند لچک نامیده می‌شوند. این طرح جزو مرسوم ‌ترین طرح‌ها در فرش‌های کلاسیک است. مدل‌های دیگری نیز برای انواع فرش کلاسیک وجود دارد. 

  • مدل طرح‌های شاه‌عباسی: گل‌هایی که به اسم گل‌های شاه‌عباسی هستند در بین ایرانیان بسیار شهرت دارند و در طراحی فرش‌ها نیز از آنها استفاده می‌شود. این گل‌ها برای کالای دیگری نیز استفاده می‌شوند.
  • طرح‌های بناهای قدیمی: بناهای مذهبی و مساجد بیشتر طرحشان روی این فرش‌ها قرار می‌گیرد و امروزه این مدل از فرش‌ها را بیشتر در مکان‌های مذهبی استفاده می‌کنند. 
  • طرح‌های افشان: این طرح‌ها از جمله زیباترین طرح‌های فرش کلاسیک هستند که به‌خاطر اینکه تقارن در آنها رعایت نشده است و از طرح‌های قدیمی فاصله گرفته‌اند به‌عنوان طرح‌های مدرن شناخته می‌شوند و با دکوراسیون منازل امروزی بسیار همخوانی دارند.
  • طرح‌های اسلیمی: طرح طبیعت مانند گل و درختان در این فرش‌ها وجود دارد.
  • طراحی ترمه: این طراحی در ظروف مختلف نیز استفاده می‌شود.
  • طرح‌های ماهی درهم: در شرق کشور بیشتر این مدل از فرش‌ها استفاده می‌شوند.
  • طرح خشتی: در این نوع از فرش‌ها بیشتر از اشکال هندسی استفاده شده است.

اندازه و ابعاد انواع فرش‌های کلاسیک

در پاسخ به این سؤالی که فرش کلاسیک چیست؟ و دارای چه ابعادی است، می‌توان گفت که ابعاد متفاوتی از این فرش‌ها در بازار وجود دارند و افراد باتوجه ‌به دکوراسیون خانه ‌شان و اندازه‌ای که از این فرش‌ها نیاز دارند می‌توانند که آنها را خریداری کنند. شناخت هدف استفاده افراد از فرش می‌تواند که به آن‌ها کمک کند که بتوانند که فرش موردنظر را خریداری کنند. کوچک‌ترین نوع فرش کلاسیک، قالی است. قالی‌ها در اندازه‌های 2*3، 2.5*3.5، 3*4 و 6*4 هستند. خود قالی دارای چهار اندازه است:

  • قالی‌های کوچک
  • قالی‌های متوسط
  • قالی‌های بزرگ
  • قالی‌های خیلی بزرگ

فرش‌های کلگی: عرض آن‌ها از قالی کمتر است و طول آن‌ها از ۴ متر کمتر است و این فرش‌ها در ابعاد 1.5*3، 1.7*3 و 3.7*2 بافته می‌شوند. کناره‌ها نیز از جمله فرش‌هایی هستند که معمولاً برای راهرو ها و راه‌پله‌ها از آنها استفاده می‌شود و عرض آنها ۰٫۵ تا ۱٫۷ است و طول آنها نیز بین ۳ تا ۱۰ متر است. گاهی اوقات استثنایی نیز برای این فرش‌ها وجود دارد و طول این فرش‌های از ۱۵ متر نیز زیاد می‌شود. پادری‌ها نیز جزو انواع قالی‌ها هستند؛ اما چون خودشان مدل‌های مختلف و اندازه‌های مختلفی دارند، دسته جدایی برای خودشان هستند. پشتی‌ها نیز عرضشان حدود ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است و طول آنها نیز بین ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است و در استان‌هایی مانند گرگان و بجنورد این مدل از فرش‌های کلاسیک بیشتر بافت می‌شوند.

ویژگی فرش کلاسیک

برای جواب‌دادن به سؤالی مانند فرش کلاسیک چیست؟ شناخت ویژگی‌های آن می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. فرش کلاسیک یک سری ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود که این فرش از مدل‌های دیگر متمایز باشد. این فرش‌ها شانه و تراکم بسیار متنوعی دارند. قیمت این سری از فرش‌ها نسبت به مدل‌های دیگر فرش‌ها پایین‌تر است و افراد راحت‌تر می‌توانند آنها را خریداری کنند. در طرح و رنگ تنوع بسیار زیادی دارند. کیفیت و دوام آنها به‌خاطر نوع الیافی که در بافت آن‌ها استفاده شده است، بسیار بالا است. همه طرح‌های این فرش‌ها می‌توانند که با دکوراسیون‌های مختلف همخوانی داشته باشند و هر کسی باتوجه‌به دکوراسیونی که در منزل دارد می‌تواند یک طرح مناسب را برای خودش خریداری کند. برای فرش آشپزخانه و برای فرش اتاق‌ها این سری از فرش‌ها می‌توانند که خیلی گزینه خوبی برای استفاده باشند.

رنگ‌بندی انواع فرش کلاسیک

افرادی که در ذهنشان این سؤال وجود دارد که رنگ‌های استفاده شده در فرش کلاسیک چیست؟ بهتر است که این مطلب را تا پایان بخوانند. رنگ‌هایی که در فرش‌های کلاسیک مورداستفاده قرار می‌گیرند، به دودسته تقسیم می‌شوند. رنگ‌های پایه و رنگ‌های تزیینی. رنگ‌های پایه یک سری رنگ‌های طبیعی و خالص هستند، مانند رنگ‌های قرمز و طوسی و نخودی. رنگ‌هایی که تزئینی هستند یک‌رنگ‌های بسیار شاد و جذاب هستند که بیشتر استفاده این رنگ‌ها برای تزیین کردن طرح و نقشه‌های این سری از فرش‌ها است. باتوجه‌به اینکه فرش‌های کلاسیک دستباف هستند، در رنگ‌های آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که این خودش باعث می‌شود هر فرشی که توسط افراد انتخاب می‌شود، یک طرح فوق‌العاده و منحصربه‌فردی را داشته باشد.

امروزه باتوجه‌به اینکه این فرش‌ها بیشتر تولید می‌شوند، رنگ‌بندی آنها نیز تنوع بیشتری دارد و افراد زیادی هستند که می‌توانند باتوجه ‌به سلیقه خودشان رنگ‌ بندی مختلف این فرش‌ها را خریداری کنند.

جنس فرش کلاسیک

جنس فرش کلاسیک چیست؟ فرش کلاسیک که به‌صورت ماشینی است معمولاً از موادی مانند نایلون، پری پیلن و پلی استر ساخته شده است. یکی از پرفروش‌ترین نوع این فرش‌ها، فرش‌هایی است که از نخ اکریلیک در آن استفاده شده است. فرش‌هایی که از این جنس ساخته می‌شوند، برای اتاق‌های پر رفت و آمد و فضاهای کلاسیک و اتاق نشیمن استفاده می‌شوند.زیرا که این فرش‌ها در برابر هرگونه حرارت و رطوبت و شستشو مقاومت بالایی دارند. از نظر ظاهری نیز این فرش‌ها بسیار طرح پر زرق‌وبرقی را ندارند و دارای طرح‌های ساده‌تری هستند و مناسب افراد ساده پسند هستند. اگر که این فرش‌ها از الیاف مصنوعی ساخته شود قیمت پایین‌تری را خواهد داشت و افرادی که از نظر بودجه خرید مشکل دارند می‌توانند که این نوع از فرش‌ها را با قیمت مناسب‌تری خریداری بکنند. در تولید فرش‌های دستبافت کلاسیک، نخ‌های طبیعی مانند پنبه استفاده شده است. این فرش‌ها بیشتر برای جاهایی که در دید هستند و افراد می‌خواهند که دکوراسیون خودشان را زیباتر کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این فرش‌ها با توجه به نوع موادی که در ساخت آن‌ها استفاده شده است، قیمت‌های مختلفی را دارند.

معرفی شهر فرش

یکی از بهترین مراکزی که در آن فروش انواع فرش کلاسیک انجام می‌گیرد، شهر فرش است. شهر فرش یکی از معتبرترین جاهایی هست که افراد برای خرید فرش مراجعه می‌کنند. روزانه افراد زیادی وجود دارند که هر فرشی که مورد پسندشان است را از این فروشگاه خریداری می‌کنند. محصولاتی که در این فروشگاه عرضه می‌شوند همگی محصولات کاملاً با کیفیتی هستند و فرش‌های عرضه شده در این فروشگاه، جزو بهترین فرش‌هایی هستند که در کشور تولید می‌شوند. اگر افراد از این مرکز خرید بکنند، به کسب‌وکارهایی که در روستاها با بافت فرش تولید شدند بسیار کمک خواهند کرد. شهر فرش حامی تمام افرادی است که با بافت و تولید انواع فرش کسب درآمد می‌کنند قیمت انواع فرش کلاسیک در این فروشگاه بسیار مناسب است و از این نظر نیز گزینه بسیار اقتصادی است. افراد برای این که بدانند فرش کلاسیک چیست؟ بهتر است که با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشند.

Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره
Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره