راهنمای جامع خرید فرش ماشینی




۱۴۰۲/۲/۱۳ - ۱۲:۴۳:۱

 باتوجه‌ به اینکه استقبال مردم از فرش ماشینی بسیار زیاد شده است به همین خاطر تولیدی‌های مختلفی وجود دارند که کارشان تولید فرش ماشینی در ایران است و این محصولات را هم در داخل بازار ایران و هم در خارج از ایران عرضه می‌کنند. به‌عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی افراد باید در نظر داشته باشند که فرشی که خریداری می‌کنند جنس خوبی داشته باشد و اندازه آن نیز متناسب با نیاز آنها باشد.

الیافی که برای ساخت فرش ماشینی در تولیدی‌های مختلف استفاده می‌شود، معمولاً از جنس پلاستیک و فرآورده‌های آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید. 

فرش ماشینی چیست؟

فرش یکی از وسایلی است که می‌توان آن را به‌عنوان یک تاریخچه مشترک در بین تمام ایرانیان نامید. این فرش‌ها که جزو صنایع ‌دستی هستند، بسیار ارزش زیادی دارند و این فرش‌ها از سال‌های گذشته تا به همین‌ الان در خانه‌های بسیاری از مردم ایران مهمان بوده‌اند. در کشور ما افراد زیادی هستند که بهترین نوع فرش را تولید می‌کنند و صادرات این محصول به کشورهای مختلف جهان نیز انجام می‌شود. باتوجه‌به اینکه امروزه خواستار فرش بسیار زیاد است و افراد زیادی فرش ماشینی را خریداری می‌کنند این فرش‌ها با دستگاه‌های به‌روز صنعتی تولید می‌شوند یک سری مواردی وجود دارد که افراد می‌توانند آن‌ها را به‌عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی در نظر بگیرند.

افراد در زمان خرید باید به این موارد توجه کنند. باتوجه‌به اینکه فرش دستباف قیمت بالاتری را دارد، برخی از افراد توان آن را ندارند که فرش دستبافت را خریداری کنند، به همین خاطر به سمت فرش ماشینی می‌آیند و این فرش‌ها را چون که قیمت پایین ‌تر و تنوع بسیار زیادی دارند، خریداری می‌کنند. به این خاطر فرش ماشینی امروزه به یکی از پر طرفدارترین انواع محصولات صنایع‌ دستی در کل ایران تبدیل شده است. 

انواع فرش ماشینی

یکی از مهم‌ترین مواردی که به‌عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی می‌توان آن را در نظر گرفت، طرح‌بندی این سری از فرش‌ها است. فرش‌های ماشینی بسیار تنوع دارند و این مورد می‌تواند به ‌تنهایی خودش محکم‌ ترین دلیل برای باارزش بودن این فرش‌ها باشد. یک سری از طرح‌های این فرش‌ها عبارت‌اند از:

فرش‌های طرح افشان

این فرش‌ها دارای نگاره‌های پیوسته هستند و یک ارتباط مداوم بین نقش‌های مختلف روی فرش‌ها وجود دارد. نقشه روی این سری از فرش‌ها به‌عنوان یکی از ریشه‌ دارترین نقشه‌های روی فرش ماشینی معرفی می‌شود. بهترین گزینه برای مکان‌های کوچک این فرش‌ها هستند.  

فرش افشان سلطنتی

این فرش طرح خلوت‌ تری دارد و نقشه آن نیز ساده ‌تر است. این فرش برای دکوراسیون‌هایی که ساده، خلوت و مدرن هستند می‌تواند که بسیار گزینه خوبی برای استفاده باشد.

طرح افشان اسلیمی

این سری از طرح‌ها نیز دارای گل‌های افشان هستند که با شاخه‌های گل و برگ‌ها پوشانده شده‌اند. رنگ‌بندی این فرش معمولاً آبی سرمه‌ای و کرم رنگ است. اگر که فرش کرمی افشان خریداری و استفاده شود فضای منزل بزرگ‌تر دیده شود و فرش‌های آبی نیز آرامش‌بخش هستند.

فرش‌های طرح خشتی

این فرش‌ها توسط به ‌روزترین نوع دستگاه‌ها تولید می‌شوند و از طرح بناهای قدیمی برای طرح این فرش‌ها استفاده شده است.

طرح خشتی چیچک

این طرح نیز دارای قاب‌های متفاوتی است. معمولاً طرح روی این سری از فرش‌ها گل برجسته است و جزو به‌روزترین نوع طرح‌های بازار است. 

طرح باغ فین

طرح روی این فرش به‌صورت کاملاً مساوی و یکنواخت ترسیم شده است و رنگ دلفینی و سرمه‌ای آن فروش بیشتری دارد. 

فرش هالیدی

این فرش نیز از فرش‌هایی است که در شانه ۷۰۰ و ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ موجود است. الیافی که برای ساخت این فرش استفاده شده، پلی‌استر و اکریلیک است. 

تراکم و شانه‌های مختلف فرش ماشینی

در کشور ایران تولید انواع فرش ماشینی جدید به علت اینکه در تراکم و الیاف و تعداد شانه و طرح و نقش تفاوت‌هایی وجود دارد به مدل‌های مختلفی انجام می‌شود. هر چقدر که تراکم فرش بالاتر باشد، فرش کیفیت بالاتری را خواهد داشت و به طبع آن قیمت نیز بالاتر است.  فرش ماشینی طرح‌های متنوعی دارد که این طرح‌ها عبارت‌اند از: 

  • فرش ۵۰۰ شانه 
  • فرش ۱۲۰۰ شانه 
  • فرش ۱۲۵۰ شانه  
  • فرش ۱۵۰۰ شانه  
  • فرش ۱۶۰۰ شانه  
  • فرش ۱۰۰۰ شانه  
  • فرش ۵۰۰ شانه 
  • فرش ۷۰۰ شانه

 هر کدام از این مدل‌هایی که نام‌برده شده‌اند برای خودشان یک سری ویژگی‌هایی دارند. بهترین نوع فرش ماشینی که در حال حاضر بازار وجود دارد فرش ۱۶۰۰ شانه است که طرح‌های متنوعی دارد و رنگ‌بندی آن و میزان جذابیت این فرش از مدل‌های دیگر بالاتر است.

افرادی که در مضیقه مالی هستند و نمی‌خواهند زیاد هزینه برای فرش بپردازند، فرش ۵۰۰ شانه می‌تواند که برای این افراد گزینه بسیار مناسبی برای خرید باشد. می‌توان بر اساس طرح‌هایی که روی فرش‌ها وجود دارد آن‌ها دسته‌بندی کرد. راهنمای خرید فرش ماشینی برای شناخت هر کدام از مدل‌های فرش کمک خواهد کرد.

چه الیافی برای ساخت فرش ماشینی استفاده می‌شود؟

الیاف و نخ‌هایی که برای دوخت انواع فرش‌های ماشینی مورداستفاده قرار می‌گیرد، در دو دسته الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی است. الیاف طبیعی بیشتر برای دوختن فرش گران قیمت ماشینی مورداستفاده قرار می‌گیرند. باتوجه ‌به اینکه مشتریان به دنبال خرید فرش ارزان ‌قیمت‌تر هستند الیاف مصنوعی بیشتر مورد توجه تولیدکنندگان فرش است. الیافی که برای درست کردن و ساخت انواع فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود، معمولاً اکریلیک، بی سی اف، ویسکوز و پلی استر و ترک و پلی پروپلین است.

فرش‌هایی که از الیاف اکریلیک ساخته شده‌اند، از مدل‌های دیگر فرش‌های ماشینی دوام بالاتری دارند و میزان پرزدهی آنها کمتر است. در سالیان اخیر باتوجه‌به اینکه این فرش‌ها طرح‌های مختلفی را داشته‌اند، فروش خوبی را نیز داشتند و جز محبوب ‌ترین نوع فرش‌ها هستند. به‌عنوان یک راهنمای خرید فرش ماشینی افراد باید حتماً به الیاف استفاده شده در فرش‌ها توجه لازم را داشته باشند.

تفاوت فرش ماشینی با فرش دستبافت

همان‌طور که بسیاری از افراد می‌دانند، در ساخت فرش ماشینی از پلی استر و نایلون استفاده شده است در حالی که فرش‌های دستباف معمولاً دارای ابریشم و پشم طبیعی هستند و از این نظر فرش‌های دستبافت کیفیت بهتری را دارند. فرش‌های دستباف در طبیعت میزان سازگاری بالاتری را دارند و میزان شفافیت این فرش‌ها به ‌مرورزمان از دست نمی‌ رود و هیچ گونه حساسیتی در افرادی که به پرز حساسیت دارند ایجاد نمی‌شود. فرش‌های دستباف ممکن است که در مرور زمان دچار آفت و بید شوند و این باعث می‌شود که رفته ‌رفته فرش از بین برود، در حالی که فرش‌های مصنوعی این ‌طور نیستند.

افراد اگر یک فرش ماشینی با قیمت بالاتری را نیز خریداری کنند می‌توانند تا سالیان زیادی از این فرش استفاده کنند، بدون اینکه نگران خراب شدن آن باشند. طرح روی این فرش‌های ماشینی بسیار هنرمندانه زده شده است. هیچ دو مدل فرش ماشینی به هم شباهت ندارد. یکی از نکاتی که افراد باید به‌عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی به آن توجه کنند این است که تنوع این محصولات بسیار زیاد است و بهتر است که برای خرید این سری از فرش‌ها عجله نکنند. 

مزیت‌ها و معایب فرش ماشینی

فرش ماشینی طرح و رنگ‌های متفاوتی را دارد و هر چقدر میزان تراکم و شانه بالاتر باشد، جذابیت فرش ماشینی بیشتر است؛ اما ممکن است که عمر آن پایین‌تر باشد. یکی از مزیت‌هایی که فرش ماشینی دارد، این است که فرش‌های ماشینی که از اکریلیک ساخته می‌شوند، طول عمر و دوام بالاتری را دارند. فرش ماشینی نسبت به مدل‌های دیگر انعطاف‌پذیری زیادتری دارد. هر مدل طرح سنتی و مدرن را می‌توان روی فرش پیاده سازی کرد. تابلوفرش‌هایی که به ‌صورت ماشینی ساخته شوند در کمترین زمان ممکن با طرح دلخواه آماده می‌شوند. تهیه و تولید این سری از فرش به خاطر قیمت خوبی که دارد برای خریداران و سازندگان سود دهی بیشتری دارد.

معایبی نیز برای این سری از فرش‌ها وجود دارد که افراد به‌عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی آن را در نظر داشته باشند. فرش ماشینی نسبتاً عمر کمتری را به فرش‌های دستباف دارند. فرش‌های ماشینی از دور جذاب هستند اما وقتی که با فرش‌های دستباف از نظر ظاهر مقایسه می‌شوند جذابیت آنها نیز کمتر می‌شود و چون که از مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند، گرما و سرما را نمی‌توانند که در خودشان حفظ کنند.

معرفی شهر فرش

افراد اگر که به شهر فرش مراجعه کنند، می‌توانند که تنوع بی نظیر فرش ماشینی را در آن ببیند. در شهر فرش نکات مهم خرید فرش ماشینی به افراد ارائه خواهد شد. افراد باتوجه‌به این نکات می‌توانند بهترین نوع فرش ماشینی را خریداری کنند. راهنمای خرید فرش ماشینی در اختیار خریداران محترم است. تمام فرش‌هایی که در شهر فرش عرضه شده‌اند، به دست بهترین تولید کنندگان فرش در سراسر کشور ساخته شده‌اند و تمام موارد استاندارد در ساخت این فرش‌ها مورد توجه قرار گرفته است. تنوع بالا، قیمت مناسب و کیفیت بالا از مزیت‌هایی است که محصولات شهر فرش این مزیت‌ها را دارند.

اگر که افراد برای یک بار از شهر فرش، فرش مخصوص خودشان را خریداری کنند، متوجه کیفیت بسیار بالای محصول خواهند شد و برای همیشه مشتری دائمی شهر فرش خواهند شد.   

Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره
Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره