راهنمای جامع خرید تابلو فرش




۱۴۰۲/۲/۲۴ - ۱۳:۴:۳۵

فرش‌هایی کوچک و دارای طرح‌های زیبا که قاب می‌شوند و به عنوان تزیین در خانه استفاده می‌گردند؛ تابلو فرش نام دارد. این محصول جلوه بسیار زیبایی به خانه می‌دهد و خصوصاً در خانه‌هایی با دکور  کلاسیک استفاده از آن‌ها متداول است.
 علاوه بر آن، این محصول ارزشی فراتر از دکوری بودن دارد؛ زیرا نماد فرهنگ ایرانی و از اصلی‌ترین اِلمان‌های فرهنگ کشور ما به شمار می‌رود. خرید و انتخاب درست کار سختی است. به همین دلیل خواندن راهنمای خرید تابلو فرش اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. 

اهمیت تابلو فرش

اهمیت تابلو فرش

پیش از اشاره به راهنمای خرید تابلو فرش لازم است بدانید چرا این محصول اهمیت بالایی دارد. بسیاری از  اشیاء اهمیت بیشتری از قیمت مادی خود دارند. تابلو فرش هنر قدیمی ایرانیان به شمار می‌رود و نشان دهنده تاریخ پرافتخار و همچنین هنر کهن ملت ما است‌. در واقع این هنر یک میراث کهن حساب می‌شود که باید آن را زنده نگه داشت.
 هنر بافتن فرش قدمت بسیاری دارد و نسل به نسل در بین عشایر و اقوام خاصی از کشور ما منتقل شده و تا به امروز زنده مانده است‌. در واقع این هنر تجلی قدمت، اصالت، فرهنگ و تاریخ کهن سرزمین ماست و باید در حفظ آن کوشا باشیم. نکته دیگر راجع به تابلو فرش این است که هرچه زمان بیشتری از آن می‌گذرد؛ قیمت محصولات اصل و فاخر آن افزایش پیدا می‌کند. 

جدا از بُعد فرهنگی آن‌ها یک اِلمان دکوری بسیار جذاب هستند و دکوراسیون داخلی منزل  را بهبود می‌دهند. این ویژگی‌ها سبب شده که افراد بسیاری به تابلو فرش علاقه داشته باشند و اقدام به خرید و یا حتی ایجاد کلکسیون از آن‌ها کنند. در ادامه راهنمای خرید تابلو فرش انواع این محصول فاخر را با هم بررسی خواهیم کرد. 

انواع تابلو فرش 

در این قسمت از راهنمای خرید تابلو فرش به بررسی انواع این محصول می‌پردازیم تا زمانی که برای خرید به بازار مراجعه کردید و با انواع مختلف آن رو به رو شدید؛ بتوانید تصمیم مناسبی بگیرید. از جمله انواع تابلو فرش که در بازار موجود است؛ می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تابلو فرش ماشینی

این محصول در واقع نوعی نوین و مدرن شده از هنر کهن و قدیمی ایران است. اکنون کارخانه‌ها و کارگاه‌های بسیاری در این زمینه به وجود آمده که این محصول را با استفاده از دستگاه‌های صنعتی تولید می‌کنند. تابلو فرش‌ها در ابتدا به صورت سنتی و توسط افراد مختلف دوخته می‌شد؛ اما گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی روی این محصول هم اثر کرده و الان به شیوه نوین صنعتی تولید می‌گردد.

 نوع صنعتی تابلو فرش تفاوت‌های زیادی با نوع دستباف دارد و نوع دستباف همیشه محبوب‌ تر و پرطرفدارتر بوده است. اما نوع ماشینی تنوع طرح و نقش بسیار زیادی دارد و قیمت پایین‌تری دارد که این ویژگی‌ها باعث شده این نوع نیز فروش زیادی داشته باشد.

در نوع ماشینی از الیاف مصنوعی برای بافت استفاده می‌شود. همین موضوع باعث شده قیمت کمتری نسبت به نوع دستی داشته باشد. نخ تار نوع ماشینی معمولاً پلی استر است. نخ خاب آن می‌تواند از اکرلیک و یا دیگر متریال‌های منسوجات مصنوعی باشد.

 راهنمای خرید تابلو فرش در مورد نوع چاپ طرح و نقش روی فرش این است که دو صورت متداول برای زدن طرح روی فرش‌های ماشینی وجود دارد. روش اول مشابه با دستباف است و در این روش از همان ابتدا نقشه را به ماشین می‌دهند و ماشین آن را می‌بافد.

 اما روش دوم کمی فرق می‌کند؛ در این روش فرش به صورت سفید بافته می‌شود و پس از پایان بافت طرح مورد نظر را بر روی آن چاپ می‌کنند. این روش شبیه چاپ روی کاغذ است اما چاپ این طرح به صورت پشت و رو صورت می‌گیرد. 

تابلو فرش دستباف 

در این قسمت از راهنمای خرید تابلو فرش با نوع دستباف آشنا می‌شوید. این نوع از ارزش بسیار زیادی برخوردار است. دلایل مختلفی برای ارزشمندی آن وجود دارد. این نوع توسط افراد به صورت دستی و سنتی بافته می‌شود. بافتن آن‌ها مدت زیادی لازم دارد و گاهی اوقات یک سال و یا حتی بیشتر طول می‌کشد که همین دلیل ارزش بالای آن است.

 همچنین رنگ‌های استفاده شده در ساخت نوع دستباف و متریال آن با نوع ماشینی تفاوت عمده‌ای دارد. در نوع دستباف بر خلاف نوع ماشینی از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. علاوه بر این از نخ‌های طبیعی مانند ابریشم و پشم استفاده می‌گردد. این ویژگی‌ها باعث شده تا تابلو فرش دستباف به یک محصول فوق‌العاده ارزشمند و قیمتی تبدیل شود. 

در واقع این محصول تنها یک تابلو تزیینی نیست یک اثر هنری برگرفته از تمام تمدن، فرهنگ و تاریخ است. استفاده از باکیفیت ‌ترین متریال‌ها و همچنین رنگ طبیعی و در کنار آن زمان بسیار زیادی که برای بافتن آن صرف می‌شود؛ تابلو فرش دستباف را ارزشمند ساخته است. بسیار از افراد علاقه‌مند به هنر و فرهنگ سعی می‌کنند تا کلکسیونی از این آثار با ارزش گرد آوری کنند.

انواع تابلو فرش

راهنمای خرید تابلو فرش آشنایی با طرح‌های مختلف

این محصول در طرح‌های مختلفی تولید می‌شود که تفاوت در طرح‌ها باعث ایجاد سبک‌های مختلف در تابلو فرش‌ها شده است. یکی از رایج‌ترین طرح‌ها در تابلو فرش مناظر طبیعی به شمار می‌رود. در این مدل معمولاً از تصویر جنگل، رودخانه و موارد این چنینی به کار رفته؛ نوع دیگری از طرح‌های متداول، طرح اشخاص است. 
این طرح‌ها نوع مدرن و بروزی از تابلو فرش حساب می‌شود. طرح‌های گل و آیات قرآنی نیز وجود دارد که طرفداران خاص خود را دارد. باید در راهنمای خرید تابلو فرش اشاره کنیم که انتخاب طرح مناسب وابسته به دکور خانه شما و سبکی که می‌خواهید در آن اجرا کنید است.  

راهنمای خرید تابلو فرش : نکات مهم هنگام خرید

برای انتخاب درست و خرید تابلو فرش با کیفیت لازم است راهنمای خرید تابلو فرش را مطالعه کنید تا درک بهتری از این موضوع به دست آوردید. یکی از نکات مهم که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید؛ اصل یا تقلبی بودن محصول است. تابو غیر اصل از ارزش آنچنانی برخوردار نیست و خرید آن صرفه اقتصادی ندارد. اما چگونه باید اصل بودن آن را تشخیص دهید؟ برای پاسخ به این سؤال لازم است ادامه راهنمای خرید فرش را مطالعه کنید. 

تابلو فرش اصل شناسنامه بافت دارند و این شناسنامه در پشت تابلو ثبت می‌شود. قبل از خرید حتماً چک کنید تا مطمئن شوید که محصول اصل خریداری می‌کنید. از دیگر مشخصه‌هایی که از روی آن می‌توان اصل بودن را تشخیص داد؛ کج نبودن فرش است. برای اینکه متوجه کج یا صاف بودن آن شوید باید حتماً پشت تابلو را نگاه کنید؛ زیرا به دلیل وجود قاب اطراف فرش از جلو زیاد متوجه صاف یا کج بودن آن نخواهید شد.

 یکی از نکات دیگر این است که سعی کنید فرش را به صورت قاب نشده خریداری کنید و بعداً خودتان آن را قاب کنید. زیرا تعداد زیادی از مشکلات فرش پشت قاب پنهان می‌شود و افراد زیادی از این روش برای بی نقص نشان دادن محصول خود استفاده می‌کنند. نکته بعدی در راهنمای خرید تابلو فرش راجع به پرداخت آن است؛ سعی کنید محصولی خریداری کنید که صحیح و با کیفیت پرداخت آن انجام گرفته باشد؛ زیرا باعث افزایش ارزش آن می‌گردد. همچنین برای تشخیص دستباف بودن یا نبودن آن باید پشت نوه گره‌ها و ریزبافت یا درشتباف بودن آن را بررسی کنید.  

قیمت تابلو فرش به چه عواملی بستگی دارد؟

در راهنمای خرید تابلو فرش به عوامل مهم در تعیین قیمت آن رسیدیم. معمولاً افراد زمانی که برای اولین بار به بازار مراجعه می‌کنند؛ جهت خرید تابلو فرش، از اینکه تفاوت قیمت بسیار زیادی بین انواع مختلف آن وجود دارد؛ تعجب می‌کنند. جدا از دستباف و ماشینی بودن که قیمت دستباف به دلیل کم یاب بودن و سخت بودن پرسه تولید و همچنین کیفیت بالا ابریشم بیشتر است؛ عوامل مختلف دیگری نیز می‌توانند بر روی قیمت این محصول تأثیر بگذارند.

 جنس چله و همچنین نخی یا ابریشمی بودن محصول مورد نظر در قیمت آن تأثیر دارد؛ زیرا استفاده از جنس باکیفیت در چله هزینه تمام شده محصول را افزایش می‌دهد و قاعدتا موجب افزایش قیمت نهایی می‌گردد. تعداد رنگ‌های با کار رفته در بافت نیز روز قیمت تأثیر دارد و هرچه تنوع رنگی آن بالاتر باشد؛ هزینه آن نیز بیشتر است. 

همچنین سایز و اندازه نیز روی قیمت تأثیر گذار هستند زیرا باعث افزایش مواد اولیه مصرفی می‌شوند. تراکم نکته حائز اهمیت بعدی است؛ هرچه تراکم یا همان تعداد رج‌ها بیشتر باشد؛ محصول باکیفیت‌تر است و بنابراین گران‌تر خواهد بود. کامل و درست بودن طرح روی فرش هم اهمیت زیادی دارد؛ بعضی کارهای ارزان به خوبی بافته نشده‌اند و طرح آن‌ها کامل و صحیح نیست. 

قیمت تابلو فرش

چه فروشگاهی برای خرید تابلو فرش مناسب است؟

آخرین بخش راهنمای خرید تابلو فرش معرفی فروشگاه معتبر است. یک فروشگاه خوب برای خرید باید اول از همه از تنوع بسیاری برخوردار باشد؛ این گونه دیگر شما مجبور نیستید به فروشگاه‌های زیادی مراجعه کنید تا محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. نکته بعدی قیمت‌های مناسب و منطقی است. هزینه همیشه یکی از مهم‌ترین فاکتورها هنگام خرید به شمار می‌رود. پس داشتن قیمت مقرون به صرفه نیز باید مد نظر قرار داده شود.

 نکته دیگر فراهم کردن امکانی برای جا به جایی تابلو فرش و فرستادن آن به درب منزل است. باید از مرکزی خرید کنید که امکان ارسال داشته باشد؛ تا برای بردن محصول به خانه به مشکل نخورید‌. شهر فرش همه مزیت‌های یاد شده را در خود جای داده و با همین دلیل پیشنهاد ما برای خریدی با اطمینان مراجعه به شهر فرش است. 

جمع‌بندی

تابلو فرش هنر قدیمی و اصیل ایرانی است که در دو نوع دستباف و ماشینی تولید می‌شود. مدل دستباف به خاطر زحمت زیادی که دارد و همچنین کمیاب بودن و کیفیت بسیار بالا، قیمت بسیار بیشتری نسبت به مدل‌های ماشینی دارد. موارد مهمی در هنگام خرید فرش وجود دارد که به کمک آن هد می‌توانید تشخیص دهید که محصول مورد نظر کیفیت لازم را دارد یا نه، که در این مطلب آن‌ها را کامل توضیح دادیم.

راهنمای خرید تابلو فرش
Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره
Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره