آشنایی با ابعاد استاندارد فرش ماشینی




۱۴۰۲/۲/۲۵ - ۱۱:۳۷:۵۰

فرش همیشه یکی از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی است. خرید نادرست این محصول در حال حاضر چه نوع دستباف و چه ماشینی، می‌تواند دکوراسیون کامل شما را خراب کند و انتخاب درست آن می‌تواند زیبایی خاصی به خانه شما ببخشد. یکی از سوالات متداولی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند این است که ابعاد استاندارد فرش ماشینی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به ‌طور کامل به این سوال پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

جهت اطلاع بیشتر مقاله ی راهنمای خرید فرش ماشینی را مطالعه فرمایید.

سایز استاندارد فرش های ماشینی

اهمیت تشخیص ابعاد استاندارد فرش 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان خرید انواع ماشینی، ندانید که باید چه نوع محصولی با چه ابعادی خریداری کنید. یکی از نکاتی که در زمان خرید این محصولات باید به آن دقت داشته باشید، ابعاد استاندارد نوع ماشینی است. این موضوع باید با توجه به متراژ خانه مشخص شود.
معمولا ما در بازار، انواع این محصول را به‌ صورت شش متری، 9 متری یا 12 متری می‌بینیم که اندازه دقیق هر کدام را در ادامه توضیح خواهیم داد.

سایز استاندارد فرش‌های ماشینی

فرش ماشینی در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. ابعاد استاندارد فرش ماشینی عبارتند از:

  •  12 متری با ابعاد 3 * 4 متر
  •   9 متری با با ابعاد 2.5 * 3.5 متر
  • شش متری با ابعاد 3*2 متر
  • چهار متری  1.5 * 2.25 متر
  • 1.5 متری  1 * 1.5 متر
  • کناره چهار متری  1 * 4 متر
  • کناره سه متری  1 * 3 متر
  • کناره دو متری  1 * 2 متر
  • پادری 50 * 80 سانت

ابعاد استاندارد فرش ماشینی

وقتی که از یک فروشنده در مورد ابعاد استاندارد فرش ماشینی سوال کنید به‌ صورت پیش‌فرض به شما ابعاد فرش 12 متری را خواهد گفت. شما نوع ماشینی را می‌توانید در طرح‌های دایره، مربع، مستطیلی و... خریداری کنید که هرکدام معمولا برای طرح خاص و فضای خاص قابل استفاده هستند. شکل استاندارد انواع ماشینی، مستطیل است، اگر چه سایر شکل‌ها هم زیبایی خاص خودشان را دارند.

ابعاد ۱۲ متری

وقتی صحبت از Carpet ۱۲ متری یا ۹ متری و یا ۶ متری می‌شود، در اصل داریم در مورد مساحت این محصول صحبت می‌کنیم. فرش 9 متری یعنی با مساحت 9 متر مربع بوده و فرش 6 متری یعنی محصولی با مساحت 6 متر مربع خواهد بود.
معمولا ابعاد استاندارد فرشی که 12 متر داشته باشد، 3*4 است؛ به این معنا که دارای عرض سه متر و طول چهار متر است.

ابعاد ۹ متری

فرش 9 متری دارای ابعاد متفاوتی است. معمولا فرش ۹ متری دارای عرض 3.50 و طول 2.50 است.

ابعاد ۶ متری

ابعاد کوچک 6 متری، ۳*۲ می‌باشد. ابعاد استاندارد فرش ماشینی دو متر عرض و همچنین سه متر طول است.

ابعاد فرش ماشینی
سایر سایزهای استاندارد فرش ماشینی

قالیچه چهار متری هم یکی از محصولاتی است که در بازار فرش طرفداران خاص خودش را دارد و ابعاد دقیق آن ۲.۲۵*۱.۵۰ می‌باشد. کناره‌ها ابعاد ۴*۱ و ۳*۱ و ۲*۱ متری تولید می‌شوند. به ‌عنوان ‌مثال اگر اندازه پذیرایی شما به گونه‌ای است که یک 12 متری برای آن مناسب است، توصیه می‌کنیم به جای آن از دو 6 متری استفاده کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.
اگر فضای شما مساحت زیادی دارد توصیه می‌کنیم از فرش ‌های متراژ بزرگ استفاده کنید. زیرا با این کار تقارن طراحی بسیار جذاب‌تری در خانه خود خواهید داشت و از طرفی طرح‌های به کار رفته در فرش شما بزرگتر بوده و در نگاه اول بسیار جذاب‌تر از طرح‌هایی در سایز کم در نمونه¬های کوچک هستند.
 
برای مساحت فرش زیر میز ناهارخوری دقت کنید که اندازه آن را طوری انتخاب کنید که حدود 60 سانتی‌متر از هر طرف فرش از قسمت میز ناهارخوری بیرون بزند. در نظر گرفتن ابعاد استاندارد فرش ماشینی باعث می‌شود جلو و پشت صندلی‌های میز ناهارخوری راحت باشد و فرش شما ظاهر خود را حفظ کند.
برای انتخاب سایز و اندازه مناسب فرش برای اتاق خواب دقت کنید که محصول شما حدود 30 تا 45 سانتی-متر از تخت بزرگتر باشد. اگر تصمیم به استفاده از قالیچه‌های کوچک دارید، بهتر است آن‌ها را در پایین تخت قرار دهید.

الیاف فرش ماشینی استاندارد

در ادامه در مورد الیاف فرض ماشینی استاندارد صحبت خواهیم کرد.

نخ خاب

اولین موردی که روی برچسب چاپ می‌شود نخ خاب هر محصول است. نخ خاب در واقع الیافی است که زمینه یا سطح فرش را می‌پوشاند. طبق استاندارد، نخ خاب از الیاف اکریلیک، پلی استر و پلی پروپیلن ساخته شده است.

ارتفاع نخ خاب

در کنار ابعاد استاندارد فرش ماشینی، در مورد میزان ارتفاع نخ خاب صحبتی نشده است، بلکه حد تحمل را تعریف می‌کند که با حد تحمل در آزمایشگاه‌ها تعیین می‌شود. اما به‌ طور مشخص ارتفاع نخ خاب بین سه تا 25 میلی‌متر است. هرچه تعداد شانه‌های یک فرش بیشتر باشد، ارتفاع نخ خاب کمتر می‌شود. در نتیجه محصول بهتر به ‌نظر می‌رسد.

جنس نخ تار

موضوع دیگری که در استاندارد فرش ماشینی به آن پرداخته شده است، جنس نخ می‌باشد. جنس این نخ پنبه یا پنبه پلی استر می‌باشد. نخ تار در طول کفپوش قرار می‌گیرد. فرش‌های درجه یک نخ 100% پنبه است. اما امکان استفاده از نخ پنبه پلی‌استر نیز وجود دارد.

جنس نخ پارچه

در کنار در نظر گرفتن ابعاد استاندارد فرش ماشینی، برای چسباندن نخ خاب به فرش باید ریشه‌ها را به فرش محکم کرد. برای این منظور از نخ پود استفاده می‌شود. نخ پود در جهت افقی وارد فرش می‌شود. این نخ توسط شانه به فرش بسته می‌شود.

انواع تراکم فرش ماشینی استاندارد

در ادامه تراکم نوع ماشینی استاندارد را توضیح می‌دهیم.

تراکم شانه بر حسب متر

یکی دیگر از اطلاعات مهمی که در استاندارد فرش پوشش داده شده است، تراکم شانه بر حسب متر است. امروزه محدوده شانه انواع ماشینی معمولا بین 700 تا 1500 شانه است. هر چه تعداد شانه ابعاد استاندارد فرش ماشینی بیشتر باشد، فرش ظرافت و پرتر خواهد بود.

تراکم پارچه بر حسب متر

وقتی از تراکم در فرش ماشینی صحبت می‌کنیم، منظور همان تراکم پارچه در هر متر است. تراکم استاندارد ماشینی از 600 پود در متر مربع تا 3600 در فرش می‌باشد. هر چه تراکم پارچه بیشتر باشد فشردگی فرش بیشتر می‌شود که به نوبه خود باعث افزایش هزینه می‌شود.

تراکم گره بر حسب متر

اگرچه فرش ماشینی استاندارد مانند تراکم عرضی و طولی فرش در زمان فروش قابل مانور نیست، اما تولیدکنندگان را ملزم به کاهش تراکم گره کرده است. هر چه تعداد گره‌ها در هر متر مربع بیشتر باشد، کیفیت و دوام محصول در طول زمان بهتر خواهد بود. شناخت استاندارد فرش ماشینی برای خرید بسیار لازم است.

اندازه های فرش 6 متری
کلام پایانی
در این متن در مورد ابعاد استاندارد فرش ماشینی صحبت کردیم. به‌ طور کلی نوع ماشینی در ابعاد 12 متری (سه در چهار متری)، همچنین اضلاع مختلف یک در دو متر، یک در سه متر، یک در چهار متر و اندازه‌های گرد با قطر یک متر، 1.5 متر، دو متر و 2.5 متر قابل سفارش می‌باشد. 
فرش‌هایی که ابعاد بزرگ دارند، معمولا از زیبایی خاصی برای تغییر دکوراسیون منزل شما برخوردار هستند، اما به این نکته هم دقت داشته باشید که شستشوی فرش‌ها کار سختی است. دانستن ابعاد استاندارد فرش می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید چیدمان بهتری داشته باشید. 
مثلا می‌توانید از انواع کفپوش گرد برای فضاهایی مانند بالکن، اتاق خواب یا حتی پادری استفاده کنید.

ابعاد استاندارد فرش ماشینی
Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره
Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره