انواع فرش ماشینی ( 700-1200-1500) شانه و راهنمای




۱۴۰۱/۱/۳۰ - ۱۵:۴۴:۵۶

آشنایی با انواع فرش ماشینی  از 350 تا 1500 شانه 

در بین انواع مختلف فرش هایی که ما ایرانیان برای تکمیل چیدمان منزل انتخاب می کنیم، فرش های ماشینی به دلایل مختلفی بیشتر از فرش های دستبافت، مورد استفاده قرار می گیرند. 
البته فرش های ماشینی هم انواع مختلف و متنوعی دارند و بر اساس شاخص ها و ملاک هایی، به چندین دسته تقسیم بندی شده و هریک هواداران و طرفداران خاص خود را دارند.
در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع فرش های ماشینی و ملاک های رتبه بندی این فرش ها آشنا سازیم.

چند نوع فرش ماشینی داریم؟

در ابتدا و قبل از پاسخ دادن به این سوال، خوب است که بدانیم فرش های ماشینی عموما از الیاف مصنوعی نظیر پلی پروپیلن،آکرلیک، پلی استر، نایلون، و نخ رشته ای تهیه می شوند اما با انجام برخی از فرآیندهای بهینه سازی الیاف، کیفیت و ماندگاری آن ها به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.
اما در پاسخ به این سوال که چند نوع فرش ماشینی در بازار وجود دارد، بایستی بگوییم که فرش های ماشینی به انواع مختلف فرش ۳۵۰ شانه و ۴۴۰ شانه، فرش ۵۰۰ شانه، فرش ۷۰۰ شانه، فرش ۱۰۰۰ شانه، فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه تقسیم می شوند.
"شانه" در واقع همان تراکم عرضی فرش است که برای مشخص شدن آن، تعداد نخ های خاب در یک متر فرش ماشینی، مورد شمارش قرار می گیرد.
به عنوان مثال وقتی می گوییم فرشی 1500 شانه است، یعنی در یک متر از عرض آن، 1500 رشته نخ خاب وجود دارد.
همانطور که گفتیم فرش های ماشینی بر اساس تعداد شانه شان به انواع مختلفی تقسیم می شوند و در واقع میزان شانه فرش، یکی از معیار های رتبه بندی فرش ماشینی به شمار می آید. در ادامه با این فرش ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

فرش ۳۵۰ شانه و ۴۴۰ شانه 

این فرش ها از اولین فرش های ماشینی در کشورمان بودند که معمولا با 5 رنگ بافته می شدند و بخش اعظمی از بازار را گرفته بودند اما با ظهور فرش های 500 شانه، رفته رفته جایگاه خود را در نزد خریداران فرش از دست دادند.

عکس فرش 350 شانه
امروزه بر اساس معیار های رتبه بندی فرش ماشینی، این فرش ها جزو ارزانترین فرش های موجود در بازار به شمار می آیند.
فرش های جا نمازی و برخی از کناره ها، از همین دسته فرش ها هستند.

فرش ۵۰۰ شانه 

فرش های ۵۰۰ شانه تا مدت ها به عنوان محصولی محبوب، لوکس و پرطرفدار در بازار فرش به شمار می آمدند.
این فرش ها در ابتدا با 5 رنگ و سپس با پیشرفت ماشین آلات بافت فرش، در 8 رنگ واقعی هم بافته می شوند.
بزرگترین ایرادی که برای فرش های 500 شانه و کمتر از آن وجود دارد، عدم تنوع بالا در طرح و نقش این فرش هاست که طبیعتا از منظر معیار های رتبه بندی فرش ماشینی، به عنوان یک ویژگی منفی شناخته می شود. یکی از فرش فروشی های معتبر در خارج از کشور که فرش 500 شانه را به فروش میرساند وبسایت 

فرش 700 شانه

در سال های دهه 80 شمسی، بازار فرش ایران با ورود فرش ماشینی 700 شانه رنگ و بویی متفاوت پیدا کرد. 
این فرش ها مثل فرش های 500 شانه یا 350 و 440 شانه، محدودیت طرح نداشتند و در تنوعی بی نظیر، خیلی سریع بازار را در احاطه خود در آوردند.
فرش های 700 شانه در ابتدا در 8 رنگ و پس از مدتی در 10 رنگ بافته شد و همین امر باعث شد که روز به روز طرفداران بیشتری را به سوی خود جلب نمایند.

انواع فرش ماشینی

امروز فرش های 700 شانه یکی از انواع مرغوب فرش در بازار به شمار رفته و به جهت خاب مناسب، تراکم بالا، قیمت خوب و تنوع طرح و نقش، هواداران زیادی دارند.


فرش 1000 شانه

فرش های 1000 شانه با سر و صدای زیادی در سال های ابتدایی دهه 90 وارد بازار شدند و البته قیمت بالایی هم داشتند، اما این موج خیلی سریع آرام گرفت چراکه با چشم بر هم زدنی فرش های 1200 شانه، راهی حجره ها و فروشگاه های عرضه ی فرش شدند .

 

فرش 1200 شانه

در فرش 1200 شانه محدودیتی برای طرح و رنگ وجود ندارد و انواع مختلف آن ها با 8 و یا 14 رنگ در اقصی نقاط بازار به چشم می خورد. 
این فرش ها ضخامت کم و وزن مناسبی دارند و به جهت همین شباهتی که به فرش های دستبافت دارند در رتبه بندی فرش های ماشینی، جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده اند.

فرش 1500 شانه

 

فرش های 1500 شانه که بسیاری از آن ها را با گل های برجسته در بازار می بینیم، یکی از ارزنده ترین انواع فرش های ماشینی هستند که در حال حاضر بالاترین رتبه را در بین سایر انواع فرش ماشینی به خود اختصاص داده اند.

فرش 1500 شانه

علاوه بر شانه و تراکم فرش، نوع الیاف به کار رفته در آن، دستگاه بافنده، وزن فرش و نوع بسته بندی آن و از همه مهم تر محل و فروشگاه عرضه ی فرش، از عوامل موثر در قیمت نهایی فرش به شمار می آیند.
امروزه علاقه مندان به فرش های ماشینی در اقصی نقاط کشور می توانند با مراجعه به نزدیک ترین شعب شهر فرش، در بزرگترین مجموعه فرش های ماشینی، دست به انتخاب بزنند و سپس به صورت نقدی و یا اقساطی فرش مورد نظر خود را با ضمانت قیمت یک ماهه و ضمانت کیفیت 60 ماهه خریداری نمایند.

 

Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره
Alternate Text
۳۵۸۵۰۰۰ ریال
طرح آناهید
Alternate Text
۴۵۸۰۰۰۰ ریال
طرح رزالی
Alternate Text
۲۳۴۰۰۰۰ ریال
طرح فرآزین
Alternate Text
۶۵۹۵۰۰۰ ریال
طرح گلاره